سفارش تبلیغ
صبا ویژن

یک صدم بودجه جنگی آمریکا برای تامین آب شرب دنیا کفایت می کند









در حالیکه سالانه بیش از 900 میلیارد دلار در اقصی نقاط جهان برای پیش برد اهداف جنگی آمریکا هزینه می شود جامعه جهانی برای تامین 9 میلیارد دلار بودجه مورد نیاز تهیه آب شرب سالم برای تک تک افراد جهان وامانده است.


 







به گزارش سرویس اقتصادی برنا به نقل از خبرنامه آمریکایی "کانتر کارنتز"، با آنکه از سال 1991 تا کنون همواره مردم جهان خواستار توقف جنگ در کشورهای دارای منابع نفت و گاز بوده اند بخش اعظم حملات نظامی آمریکا به کشورهایی صورت گرفته به نحوی از منابع غنی انرژی سرشار بوده اند.









گزارش ها حاکی است از آنجاکه 20 درصد واردات نفتی آمریکا از 3 کشور کلومبیا، ونزوئلا و اکوادور انجام می شود کابینه دولت بوش در سال 2002 میلادی 98 میلیارد دلار برای اسکان 60 تا 100 یگان نظامی ویژه در این کشورها برای محافظت از سیستم های خط لوله ای و مقابله با حملات احتمالی به این سیستم ها اختصاص داد.

در ماه مارس سال 2001 دولت آمریکا 4/4 میلیارد دلار بودجه صرف کمک نظامی به کشور آذربایجان کرد که هدف از این اقدام تامین امنیت خط لوله باکو- تفلیس- جیحان بوده است.
در سال 1999 نیروی آمریکایی در جنوب شرق کوزوو اقدام به احداث کمپ "بونواستیل" بزرگترین پایگاه نظامی از زمان جنگ با ویتنام کرد که هدف از این اقدام حفاظت از امنیت خط لوله "ترانس بالکان" ارزیابی شد.
جنگ 5 ساله این کشور در عراق خود نمونه بارز تمایل آمریکا به جنگ افروزی در کشورهایی است که به لحاظ منابع انرژی غنی هستند .

دولت آمریکا توانسته است تحت قوانینی که به سازمان های مالی جهانی همچون بانک جهانی و صندوق بین المللی پول دیکته می کند، منابع نفتی و گازی کشورهای جهان سومی را تحت تسلط شرکت های چند ملیتی اش همچون کنکو فیلیپس و شورون درآورد.
بررسی های های صورت گرفته ازسوی برخی تحلیلگران حوزه انرژی در آمریکا نشان می دهد که از زمان روی کار آمدن جرج بوش رئیس جمهور آمریکا در سال 2001 میلادی و جنگ افروزی های وی در کشورهای نفت خیز موجب افزایش درآمدهای پنج شرکت بزرگ نفتی در آمریکا شده است.

"تایسوم اسلوکام ", یکی از تحگیران موسسه "پابلیک سیتیزن" در گزارشی ازوضعیت فعالیت های سالهای اخیر شرکت های نفتی بزرگ درآمریکا آورده است میزان درآمدها و سود شرکت های بزرگ نفتی دراین کشور ازسال 2001 که مصادف است با روی کارآمدن بوش پسر به سمت ریاست جمهوری آمریکا بیش از 260 در صد افزایش داشته است.